Overslaan naar inhoud
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Patiëntenstop instellen

Beperk (tijdelijk) de instroom van nieuwe patiënten in uw praktijk.  Wanneer de agenda van de praktijk volgeboekt is of u enkel bestaande patiënten wilt blijven ontvangen, kunt u in Medici een patiëntenstop activeren. U beslist zelf of dit geldt voor één zorgverlener of voor de volledige groepspraktijk.

Secretariaatsaccounts kunnen zelf geen patiëntenstop instellen.
Alle instellingen worden beheerd door de zorgverlener.

Toch een patiëntstop instellen?

Wilt u toch een patiëntstop instellen,  dan kan dat enkel via het account van de zorgverlener.

U kan de zorgverlener vragen om:

  • de wijziging zelf te doen, of

  • tijdelijk toegang te geven tot hun account zodat u het in hun naam kunt aanpassen.

Patiëntenstop instellen voor een individuele zorgverlener (via het zorgverlener account)

  1. Log in via www.login.medici.be met het zorgverleneraccount.

  2. Klik links op Mijn configuratie.

  3. Ga naar Parameters → Zichtbaarheid van uw agenda.

  4. Selecteer bij Agenda zichtbaar voor patiënt de optie Patiënten stop individuele arts.

  5. Klik op Opslaan.

💡 Tip: Zodra u deze optie activeert, kunnen nieuwe patiënten geen afspraak meer boeken via www.afspraken.be. Bestaande patiënten blijven wel toegang behouden.

⚠️ Pas op: door u gekende patiënten die nog niet gekoppeld zijn aan uw praktijk account, kunnen nog niet online boeken. U dient deze eerst éénmalig te koppelen. Meer info vindt u hieronder.

Patiëntenstop voor een groepspraktijk (via het zorgverlener account)

  1. Slechts één arts binnen de groepspraktijk moet de patiëntenstop activeren.

  2. Ga naar Mijn configuratie → Parameters → Zichtbaarheid van uw agenda.

  3. Selecteer bij Agenda zichtbaar voor patiënt de optie Patiënten stop ganse groepspraktijk.

  4. Klik op Opslaan.

Laat patiënten weten dat u een patiëntstop heeft

Voeg een informatiebericht toe dat patiënten te zien krijgen, zodat ze op de hoogte worden gebracht van de patiëntstop. Dit is ook de ideale plaats om bestaande patiënten te laten weten wat ze moeten doen als ze nog niet gekoppeld zijn. 

  1. Log in via www.afspraakagenda.be.

  2. Klik links op Informatie.

  3. Klik rechtsboven op + Informatiebericht toevoegen.
  4. Geef uw boodschap in.
  5. Selecteer bij Info type de optie Info bij patiënten stop.
  6. Klik op Ok.

(Nieuwe) patiënten koppelen na patiëntenstop

Wanneer een patiënt al gekend is in de praktijk maar niet kan boeken door de patiëntenstop, kan u de patiënt manueel koppelen:

  1. Log in via www.afspraakagenda.be.
  2. In een agenda, klik rechtsboven op de groene knop Zoek patiënt...
  3. Geef (enkel!) de geboortedatum op van uw patient en klik op Zoeken.
  4. Klik op de groene knop Koppelen naast de patiënt die u wilt toevoegen.
  5. De patiënt is nu gekoppeld en kan zelf online afspraken inboeken. 

💡 Tip: Deze functie is handig voor GMD-patiënten of gezinnen die al eerder in de praktijk kwamen of wanneer u wel nog patiënten uit de regio wil toelaten.

Patiëntenbestand importeren

Wilt u een patiëntenstop invoeren, maar vreest u dat daardoor een groot deel bestaande patiënten niet meer online kunnen boeken? U kunt in dat geval een éénmalige import van uw patiëntenbestand aanvragen via de support@medici.be (kostprijs 225 €).

Extra ondersteuning